Wednesday, September 24, 2008

Preface...

مين خرج من داره...زاد مقدار
إلى كل مواطن مصري مش طايق البلد بس لسة بيحبها – حتى لو غصب عنه– .و إلى كل مواطن مصري كان بيحب
البلد بس مش قادر أكتر من كدة و نفسه يهج .ا
و إلى كل اللي اتغرّب... و جرّب!ا
و إلى كل عازب و عازبة نفسهم يعيشوا بعيد عن أهلهم.ا
و إلى كل شخص أثر من بعيد أو قريب في جعلي "أنا".ا

بدأت رغبتي في كتابة هذا "الكتاب" – و إن كنت أفضِل تسميته "شهادة حياة" – عندما بدأت أدرك حجم التجربة...ا
في التجارب، عموماً، تكون رغبة المُجرِب تكمِلة الجزء المجهول أو العملي من فكرة أو نظرية معيّنة. بينما في حالتي هذه "أنا" المجهول و أنا المُجرِب و بالنسبة لكم فأنا التجربة!!!فها هي شهادة حياة ربما ستساعدني و تساعدكم على اكتشاف رحلة نمو خاضتها بنت مصرية في ال21 ... حين تركت كل شيئ ورائي و اخترت السفر و العيش بأوروبا لمدة عام كامل ، وحيدة.ا

1 comment:

ّّّ~!* الآنسة مخنوقه *!~ said...

انا عايزة اقلك انو صعب اوي لما تعيشي برا بلدك ... انا مجربة و عشت طول حياتي متغربة و طبعا لما بروح مصر بكتشف ان ناس كتييييير اوي بتحسدني على الي انا فيه ده .. بجد بستغرب عليهم .. انا دفعت الثمن بأني عمري ما حسيت بالاستقرار ابدا .. لاني قضيت طول حياتي رايح جاي... طول حياتي و انا في وضع مؤقت .. يخلص الاقي نفسي دخلت في وضع مؤقت تاني... عموما ياريت لو تزوري مدونتي http://pentlady.blogspot.com